Takaisin pääsivulle

31 joulukuu
2014

Hallitus verottaa lisää

Minä olen huolestunut.

Minä olen huolestunut Suomen tilanteesta. Olen huolestunut suomalaisten työllisyydestä, taloudellisista mahdollisuuksista ja tulevaisuudennäkymistä. Saako kansanedustaja olla huolestunut? Joku muistuttaa, että sinähän istut siellä eduskunnassa, mikset tee mitään.

En kannata rähinäpolitiikkaa. En hyväksy henkilöön käyvää pilkkaamista tai haukkumista. En ymmärrä loputonta valittamista, toisten aliarvioimista tai ideoiden vähättelyä. Olen kokoomuslaisen pääministerin Alexander Stubbin kanssa eri mieltä monissa asioissa. En esimerkiksi mitenkään jaa hänen rajattomalta vaikuttavaa uskoaan ja ihailuaan Euroopan unionia kohtaan. On kuitenkin yksi asia, josta olen samaa mieltä: toisia ei saisi jatkuvasti tyrmätä. Perusteltuja ehdotuksia tulee voida esittää. Ratkaisut tehdään enemmistön turvin. Huonot päätökset voidaan muuttaa, jos enemmistö haluaa.

Hallitukselta on puuttunut koko kuluvan vaalikauden ideologinen liima, jonka turvin se olisi kyennyt luomaan ja toteuttamaan vanhanaikaisia käytäntöjä ja rakenteita purkavia ratkaisuja, jotka hidastavat kehitystä ja uuden luomista. 2000-luvulla johtavien puolueiden eteenpäin meneminen on käytännössä tarkoittanut päätösvallan luovuttamista EU:lle, velkaantumista sekä säätelyn ja julkisen sektorin kasvattamista. Eteenpäin kyllä, mutta ei kiitos tähän suuntaan.

Sote-uudistuksesta tuli vaalikauden lopun häämöttäessä kaikkien puolueiden yhteinen projekti, mutta sekään ei ole valmis eikä minkäänlaisia takeita onnistumisesta ole. Rohkeiden muutosten sijaan kiristetään sitä ja tätä veroa ja keksitään uusia verotettavia kohteita. Vuoden vaihtuessa verokeppi heiluu jälleen, tällä kertaa Alexander Stubbin johdolla – vaikka pohjatyöt ehtikin tehdä joku muu. Lisää veroja! Verottaminen on helppoa. Ikävien asioiden sanominen ääneen on vaikeaa. Ikävien päätösten tekeminen on vaikeampaa.

Suomalaista keskiluokkaa kurmuutetaan liikaa. Se osa kansasta, joka tähän astikin on käynyt töissä ja hankkinut auton, omakotitalon ja perheen, joku kesämökinkin, ja elänyt ihan tavallista elämää, on maksamillaan veroilla rahoittanut suurimman osan yhteisestä hyvästä. Jatkossa tämä porukka maksaa yhä enemmän. Suomessa on vain vähän varakkaita ihmisiä, vielä vähemmän rikkaita. Heitä on niin vähän, että vaikka verottaisimme heiltä 90 prosentin veroa tulosta emme ratkaisisi perusongelmiamme. Jokaisella on myös oma käsityksensä siitä mitä rikas tarkoittaa. Vasemmistoa äänestävälle se tuntuu tarkoittavan keskituloista palkansaajaa ja kokoomuksen ja rkp:n mielestä Suomessa ei rikkaita olekaan. Euroopan keskuspankin julkistama 15 maan selvitys paljastaa, että suomalaiskotitalouksien keskimääräinen nettovarallisuus oli 161 500 euroa. Kyselyn keskiarvo on 230 800 euroa. Vain Kreikka, Portugali, Slovenia ja Slovakia olivat köyhempiä näin mitattuna. Tällä mittapuulla Suomi on euroopan köyhimpiä maita ja kuluttajan ostovoima alhainen.

Yhteiskunnan tehtävä on auttaa hankalassa tilanteessa olevia. Sen on kannateltava ja tuettava omille jaloille pääsemisessä silloin kun on vaikeaa. Pystyssä pysymisen taito on opeteltava itse. Jos ryyppäät tai pelaat omat rahasi, onko muiden velvollisuus antaa sinulle lisää rahaa että voit ryypätä tai pelata nekin? Oman vastuun ja omien valintojen merkitystä yksilön hyvinvointiin ei pidä sekoittaa niihin tilanteisiin, kun itsestä huolehtiminen ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Hyvinvointiyhteiskunnan onnistumisesta kertoo se miten yhteiskunta pitää huolta kaikkein heikoimmista.

Ostovoiman jatkuva supistaminen, keskiluokan tilanteen hankaloittaminen ja loputon verottamisen ihannointi eivät enää lisää hyvinvointia. Sosialismi ei ole toiminut muualla, miksi se toimisi meillä. Miksi työnteosta rankaistaan, kun siitä pitäisi palkita. Yrittäjä ottaa riskin perustaessaan yrityksen. Riski kasvaa, kun hän palkkaa sinut ja kaverisi. Miksi hyvinvoinnin luomisesta on tehty riski, kun siihen pitäisi kannustaa?

Ensi vuonna, huomenna, tulee käyttöön jälleen uusia veroja ja maksuja. Luonnollisesti nämä maksut on kohdennettu sinne mistä rahaa on otettavissa, eli vielä työtä tekevän suomalaisen selkänahkaan.

Minkäänlaista keskustelua ei käydä siitä miksi ja mihin näitä uusia veroja tarvitsee kerätä. Automaattivastaus kaikilla puolueilla on, että niitä kerätään hyvinvointivaltion ylläpitämiseen/pelastamiseen/pyörittämiseen. Kuitenkin eri tahojen käsitys siitä mitä hyvinvointivaltion pitää järjestää ja kustantaa on hyvin erilainen.

Iltalehti kertoo tänään, että nyt on ykskaks löydettykin laskelmat siitä, että vieraskielisyyden (eli maahanmuuton ja monikulttuurisuuden) sosiaali- ja terveyspuolen kustannukset kunnille ovat yli 500 miljoonaa euroa vuodessa. Hallituksen toimesta valtionosuusjärjestelmäkin on muokattu muotoon, jossa näiden kustannusten lisäämisestä palkitaan. Myös kaksikielisyydestä palkitaan ja kunnat kilvan tuhlaavat rahaa katukylttien kahdentamiseen ja kirjallisten töiden käännättämiseen, koska kaksikielinen kunta saa enemmän tukia.

2000-luvun kantavana ideologiana on ollut kaikenlaisen uuden kivan keksiminen ja sen rahoittaminen veronmaksajien pussista. Valtion keskeisten velvollisuuksien ja ydintehtävien määrittely ei enää onnistu keneltäkään. Budjettikirjassa on pitkä lista kohteita, joille kanavoidaan verorahoja syystä jos toisesta. Uudistuminen, ennakointi ja varautuminen huonoihin aikoihin on unohtunut. Siinä ovat epäonnistuneet hallituksissa vuorollaan johtavissa asemissa olleet kokoomus, sdp ja keskusta sekä niitä hallituksissa vuorollaan tukeneet vasemmistoliitto, vihreät, kristilliset ja rkp.

Ilman talouskasvua rahaa on käytössä on aina saman verran, verot kerätään vain eri paikoista. Käytännössä kaikki puolueet ovat vain keskittyneet keräämään hupenevat eurot siten, että se maksimoisi heidän kannatuksensa. Niin kauan kuin joku vielä suostuu luotottamaan Suomea, ei eurojen lisääminen näytä kiinnostavan yhtäkään puoluetta ja yli varojen eläminen ei näytä olevan ongelma, koska velkaantumalla omat menot voi siirtää muiden maksettavaksi. Jos palveluiden käyttäjät pistettäisiin maksamaan palvelunsa itse, niin eihän sillä saisi ääniä. Olemme Kreikan tiellä ja matkalla Troikan ohjaukseen. Mielelläni näkisin että tekisimme maan pelastustoimet ajoissa itse.

Tämä tarkoittaa sitä, että hyvinvointivaltion sisältö määritellään uudelleen. Pitää perata pois ne toiminnot, jotka eivät luo hyvinvointia. Ja niitä kyllä löytyy, niin omasta julkisesta sektorista, tukipolitiikasta kuin maailmanparannusmenoistakin.

Perussuomalaiset ovat istuneet aina oppositiossa – omasta tahdostaan tai tahtomattaan, se riippuu katsojan näkökulmasta. Perussuomalaisten näytöt ovat antamatta, sillä todellista osaamista ei punnita jäähyllä istuessa. Oppositiopuolueiden mahdollisuus ja velvollisuus on rakentaa varjobudjetteja ja vaihtoehtoisia esityksiä. Niissä on hyvää ja huonoa, mutta totuus on se, että rahan jakaminen ja siirtäminen taskusta toiseen on aina helppoa silloin kun sitä ei tarvitse tehdä oikeasti. Tavoitteiden tai linjausten tulee olla selkeitä. Natoon vai ei? Enemmän vai vähemmän sosialismia? Vapaampaa vai tiukempaa maahanmuuttoa? Lisää veroja vai vähemmän veroja? Euro vai ei? Linjojen tulee olla terävät, niin että ne ymmärretään.

Poliitikkoja syytetään usein virkamiesten selän taakse menemisestä. Olen kuluvan eduskuntakauden aikana kuullut valiokunnissa eri virkamiesten suusta useita teräviä, suoria ja kylmän jäätäviä analyysejä maamme talouden erittäin vakavasta tilasta ja tarpeellisista ratkaisuista. Se puhe on ollut avoimempaa ja rohkeampaa kuin olen kuullut yhdenkään poliitikon suusta. Kukaan ei halua mennä heidän selkänsä taakse. Kaikkea uutta kivaa ja uusia rahanjakokohteita keksiviä virkamiehiäkin on. Heillä riittää kavereita.

Vuosi vaihtuu. Eduskuntavaalit käydään 19.4.2015. Kuka uskaltaa uhrautua Suomen hyväksi. Kuka uskaltaa tehdä kovia päätöksiä silläkin uhalla, että omat tukijat, kehujat ja selkään taputtelijat hylkäävät?

3 kommenttia artikkeliin “Hallitus verottaa lisää”

  1. Jan S kirjoitti:

    Hyvä meininki! Suomalaiset ovat veronkorotuksensa ansainneet ja mielestäni veroja ei ole lainkaan korotettu liikaa, vaan aivan liian niukalla verotuksella taas mennään. Olen syvästi pettynyt ja käärmeissäni siitä, että meidän pelkuripolitiikot eivät uskalla lisätä verotusta roimasti ja kunnolla.

    Verotuksen pitäisi olla sellainen kunnon iholle menevä mittari, että kansalaiset todella tuntevat sen nahoissaan fyysisesti(siis enemmän kuin nyt).

    Tässä tilanteessa, missä suomi nyt on, on kova ja karski verotus selviö.
    Monien puolueiden ehdokkaat pokerinaamalla selittävät, että verotusta pitäisi laskea, että kilpailu jne.. saadaan säilytettyä.
    Tämä on itsepetosta, koska samat naamat vuodesta toiseen ovat tekemässä päätöksiä, missä suomi joutuu maksamaan ties mistä, ties miten pitkään ja kaikki kansalaisten veroista.

    Pahoinvointia pitää jakaa maassamme tasapuolisesti ja ankara verotus on tässä oiva väline, mitä pitää uskaltaa käyttää surutta ja säälittä.

  2. Paavo Manninen kirjoitti:

    Kannatin edellisissä vaaleissa Perussuomalaisia, aika paljolti juuri näiden asioiden takia, mistä kirjoitit. Erityisesti minua harmitti ns. jakovara, jokaiselle jotakin -politiikka. Olen jossain määrin pettynyt, ettei vaalien voittaja mennyt hallitukseen.

    Hallituspuolueiden on aivan turha väittää, että kukaan ei arvannut tulevaa kehnoa talouskehitystä. Esimerkiksi demareiden oma VM:n valtiosihteeri kertoi jo syksyllä 2010, siis ennen edellisiä vaaleja, että kusessa ollaan.

    Toivottavasti Perussuomalaiset saavat edelleen sellaisen kannatuksen, että sillä mennään hallitukseen. Saataisi nämä Suomen talousasiat kuntoon. Ilmeisesti pitää joka tapauksessa käydä pohjamutien kautta, että aikanaan päästään nousuun

  3. Jan s kirjoitti:

    En usko, että ps pääsee hallitukseen, koska viime vaalit jytkyn jälkeen ovat näyttäneet alamäkeä. PS on kriisissä ja puolueesta on erotettu tai eronnut suuret määrät jäseniä ja tämä tulee uskoakseni varmuudella näkymään vaalituloksessa.
    Säätiö jne.. asiat ovat aiheuttaneet voimakasta erimielisyyttä sisällä puolueessa ja tämä näkyy jo kentällä.
    Soini ei ole tehnyt elettäkään, että kritiikille olisi aihetta tai syytä tehdä muutoksia ja tämä tulee kostautumaan vaaleissa, monilla paikkakunnilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *