Takaisin pääsivulle

04 elokuu
2014

Vääränlaista politiikkaa korjaamassa

Syksyllä 2012 elettiin Turun telakalla jännittäviä aikoja. Royal Caribbean -varustamolta odotettiin päätöstä uusien Oasis-luokan alusten, mailman suurimpien loistoristeilijöiden tilauksesta. Kaksi aiempaa alusta olivat valmistuneet Turun telakalla vuosina 2009 ja 2010. Kummankin arvo oli n. 900 miljoonaa euroa.

Turun telakan kipailukyky oli kuitenkin koetuksella ja uusien miljarditilausten saamiseksi Turkuun olisi tarvittu n. 50 miljoonan euron laina. Tähän ei valtio ministeri Vapaavuoren johdolla suostunut. Pettymys oli suuri, kun tilaus menetettiin Ranskaan.

Heti vuodenvaihteen jälkeen Vapaavuori selitteli valtion tukipäätöksiä ja totesi, ettei valtio ole osallistumassa Turun telakan tukemiseen, ei pääomittamalla tai omistamalla.

Kevättalvella 2013 Turun telakka oli konkurssin partaalla. Tällöin valtiolta äkillisesti löytyikin keinot tukea telakkaa 54 miljoonalla eurolla, jolla taattiin TUI-risteilijöiden tilaus Turun telakalle.

Huhtikuussa Vapaavuori toisti Ylen lähetyksessä, ettei valtio osallistu Turun telakan toimintaan.

Tämän jälkeen Turun telakka on menettänyt vielä seuraavat tilaukset:

17.2.2014 Kahden lautan toimittaminen Scandlinesille

9.5.2014 Neljäs Royal Caribbeanin Oasis-luokan risteilijä

Tänään sitten tuli positiivinen uutispommi. Turun telakalle on luvassa kaksi uutta TUI-risteilijätilausta ja töitä 12 000 henkilötyövuoden verran. Tämän mahdollisti valtion ryhtyminen Turun telakan omistajaksi yhdessä Saksalaisen Mayer-Werft telakan kanssa.

Perussuomalaiset ovat olleet koko eduskuntakauden ajan sitä mieltä, että valtion olisi pitänyt olla mukana tukemassa suomalaista laivanrakennusteollisuutta. On hyvä, että lamppu vihdoin syttyi myös hallituksessa. Jo oli korkea aikakin alkaa tavoittelemaan hallitusohjelmassa luvattua työttömyyden alentamista viiteen prosenttiin, kun se nyt lähentelee kymmentä prosenttia. Onhan ne vaalitkin jo lähellä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *