Takaisin pääsivulle

09 syyskuu
2009

Perussuomalaisten puoluehallitus kokoontui Helsingissä 8.9.2009 ja otti kantaa ajankohtaiseen ampuma-aselakiesitykseen:

ASELAKIESITYS UUTEEN VALMISTELUUN

Hallitus on valmistellut eduskunnalle esityksen uudeksi ampuma-aselaiksi. Perussuomalaiset haluavat kiinnittää julkista huomiota aselain valmistelussa ja lakiehdotuksen tekstissä ilmeneviin vakaviin ongelmiin sekä puutteisiin.

Perussuomalaiset kokevat erityisenä ongelmana sen, että laki on valmisteltu kiireessä – ainoana tavoitteena kiristää järjestelmällisesti mahdollisuutta ampuma-aseen hallussapitoon. Lakia valmisteltaessa ei ole riittävästi kuultu asealan eri järjestöjä.

Suomessa on yli miljoona metsästyksen ja urheiluammunnan harrastajaa. Sisäministeriön olisi lain valmistelun yhteydessä pitänyt ehdottomasti kuulla ja kuunnella ase- ja metsästysharrastajien mielipiteitä.

Hallituksen tavoitteena lienee lisätä turvallisuutta ja torjua rikollisuutta. Aseharrastajien järjestöt ovat kannanotossaan 26.8.2009 tuoneet julki, että samat säädökset ja määräykset jotka lakiehdotukseen on sisällytetty, ovat jo voimassa sitovina viranomaismääräyksinä. Perussuomalaisten mielestä kyseiset muutosehdotukset ovatkin puhtaasti kosmeettisia. Ne eivät käytännössä enää lisäisi yksilöiden ja yhteiskunnan turvallisuutta.

Hallituksen esittämät toimet hoitavat vain pinnallisia oireita, eivätkä puutu ongelmien varsinaisiin syihin, jotka ovat aivan muualla kuin aselainsäädännössä tai aseiden hallussapidossa.

Lakiehdotukseen sisällytetty yhdistykseen kuulumisen pakko on Perussuomalaisten mielestä ongelmallinen. Se on Suomen perustuslain vastainen. Se myös loukkaa kansalaisten perusoikeuksia ja oikeusturvaa. Tätä Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä.

Lakiehdotus toisi mukanaan poliisille oikeuden tarkastaa aseiden säilytystiloja yksityiskodeissa. Sisäministeriö vertaa tätä palotarkastukseen, mutta tosiasiallisesti kysymyksessä on poliisin suorittama kotietsintään verrattava toimi, joka on voimassaolevan pakkokeinolain mukaan mahdollinen vain sellaisten rikosten tutkinnassa, joista rangaistuksena on vähintään kuusi kuukautta vankeutta. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa kotietsinnän rikostapauksissa.

Perussuomalaiset eivät hyväksy poliisin oikeutta sattumanvaraisiin kotitarkastuksiin aseiden omistajan kotona ilman rikosepäilyjä.

Erityistä kummastusta herättää myös kaikenlaisten asetta etäisestikin muistuttavien esineiden ja tavaroiden tulkitseminen aseeksi tai aseen osaksi. Esimerkiksi putkenpätkät tai erilaiset jousivoimalla toimivat laitteet tulisivat aselakiehdotuksen tulkinnan mukaan luvanvaraisiksi, puhumattakaan ilma-aseista. Näin laajaa lain tulkintaa ei Perussuomalaiset voi hyväksyä.

Perussuomalaiset vaativat ampuma-aseen ja sen osien määritelmien yksiselitteista kirjaamista lakiin.

Lisätietoja: Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Pentti Oinonen
pentti.oinonen@eduskunta.fi
puh. 09-432 3131

(Lähde)

3 kommenttia artikkeliin “Perussuomalaisten puoluehallituksen kannanotto valmisteilla olevaa ampuma-aselakiin”

1. Samuel Karppinen kirjoitti:

Hyvä Pentti!!! Ja muut!!!

Vielä jos saisi jonkun moisen asekortti järjestelmän että kun sen on saanut, voi sillä ostaa uusia aseita joista vain ilmoitus velvollisuus poliisille. Eikä tarvittisisi aina maksaa sitä 68 ekua

Mutta on jo iso hyvä tämäkin..

2. Sami Mäkelä kirjoitti:

Hatun nostamisen ja tervehdyksen arvoinen asia!

Perussuomalaiset näyttävät puolueena olevan ainut, joka vielä välittää perustuslain suojaamista oikeuksista, kuten kotirauha, omaisuuden suoja ja yhdistysmisvapaus.

Jos ampumaurheilija (tai aseharrastaja, käsite on laaja) katsottaisiin Vanhasen-Holmlundin esityksen pohjalta ensisijaisesti vain potentiaaliseksi uhaksi yhteiskunnalle ja sitten myös automaattisesti kotietsintöjen kohteeksi, olisi poliisivaltio taas yhden askelen lähempänä toteutumistaan.

Poliisivaltio toki olisi toimiva teoriassa, mutta koska käytännössä sitä ei ole vielä yhdessäkään aikaisemmassa kokeilussa saatu toimimaan, rohkenen epäillä, ettei edes Poliisiylijohtaja Paateron ylivertaiset tiedot ja taidot sitä varmista.

EK2011 tulee muuttamaan ratkaisevasti nykyisten puolueiden voimasuhteita – eikä suotta. Itseäni on hiljaksiin alkanut kuvottamaan jatkuva tavallisten lainkuuliaisten kansalaisten kyttäys, valvonta ja jopa se, että heitä epäillään rikoksista, ennenkuin rikosta on edes tapahtunut.

3. Riku kirjoitti:

Niin,suomalainen on syyllinen kunnes toisin todistetaan.