Takaisin pääsivulle

30 maaliskuu
2009

Puheenvuoroni Toriparkista kaupunginvaltuuston kokouksessa 30.3.

Vastustan Kauppatorin alle rakennettavaa maanalaista pysäköintilaitosta.

En vastusta kaupungin keskustan ja kauppatorin kehittämistä. Monenmoisia murheita ja hankalia päätöksiä aiheuttavan taloustilanteen vallitessa kannatan silti kauppatorin maanpäällisten osien kunnostusta – vaikka kaupungin kustannuksella. Kauppatorin tulisi olla kaikkien kaupunkilaisten yhteinen kohtauspaikka, jossa joko tehdään ostoksia tai vain vietetään aikaa, tai jonka poikki yksinkertaisesti kuljetaan matkalla jonnekin muualle. Kauppatorin tulisi olla kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa ja käytettävissä, myös niiden, joiden liikkuminen on syystä tai toisesta hankalaa.
Kannatan Kauppatorin korjaamista siten, että siellä käytävä torikauppa on myös liikuntarajoitteisten saavutettavissa. Torilla olevat rakennukset on kunnostettava tarkoituksenmukaisiksi ja torimyyntiä tukeviksi. Torilta pitäisi kesäaikaan löytyä varjoisia istuskelupaikkoja, jotka eivät ole tuotteiden ostamiseen sidottuja. Noilla paikoilla pitäisi saada kaikessa rauhassa levähtää tovi ja tarkkailla torin elämää tai vaihtaa muutama sananen ystävän kanssa.

Vaikka minä ja moni muu vastustaa toriparkin rakentamista kuka mistäkin syystä, pysäköintilaitoksen sisältävän kaavan on ennakoitu menevän läpi tämän kaupunginvaltuuston äänestyksessä niin, että hanke toteutetaan. Jokaiselle yksilölle tai ryhmälle tulee joskus elämässä eteen hetkiä, jolloin häviää ja joku muu voittaa. On kuitenkin täysin turhaa jäädä katkerana huutelemaan ja puimaan nyrkkiä oman pettymyksensä alakuloisilla sävyillä vuorattuun poteroon. Näin ollen aion itse katsoa toriparkkiäänestyksen yli tulevaisuuteen siihen aikaan, kun itse rakentaminen on käsillä.

Haluan että ne asianosaiset, jotka edustavat veronmaksajia eivätkä Toriparkkia pykääviä yrittäjiä, huolehtisivat siitä että toteutus hoidetaan kokonaisuudessaan siten ettei siitä aiheudu mitään ylimääräisiä kustannuksia kaupungille. Turun kaupunki ei saa olla minkäänlaisessa korjaus- tai takausvastuussa hankkeen epäonnistuessa eikä se saa antaa minkäänlaisia takeita projektin aikatauluista tai lopullisesta toteutuksesta. Hankkeen takana olevat yrittäjät ja sijoittajat ovat visionäärejä, joiden toimia ohjaavat näkymät taloudellisesta menestyksestä. Se heille yleisestikin sallittakoon, myös Toriparkin rakentajille, mutta täysi vastuu riskien otosta ja mahdollisten seuraamusten kantamisesta on oltava noilla samoilla rakentajilla.

Toriparkin erilaisista välillisistä kustannuksista olisin myös kovasti kiinnostunut. Miten uusista liikennejärjestelyistä huolehditaan ja kuka ne maksaa? Ovatko esisopimuksessa mainitut johtosiirrot ja arkeologiset kaivaukset välttämättömiä joka tapauksessa vai vain silloin jos pysäköintilaitos rakennetaan? Vai onko näiden kustannukset sisällytetty niihin miljooniin joiden katsotaan käsittävän kauppatorin maanpäälliset työt?

Viime syksynä Turussa julkaistiin turvallisuuskysely, jossa vastanneista 54 % oli erittäin huolestunut katuväkivallan lisääntymisestä Turussa tulevaisuudessa. Selvästi yli puolet koki itsensä melko turvattomaksi tai turvattomaksi kulkiessaan myöhäiseen kellonaikaan yksin Turun keskustassa. Kauppatorillahan tiettävästi sattuu ja tapahtuu mikä on omiaan lisäämään ihmisten pelkoja. Poliisillekin myönnetyt lisäresurssit näyttävät yleisen katuturvallisuuden parantamisen sijaan suuntautuvan lähinnä lisääntyvien turvapaikkahakemusten käsittelyyn ja paperinpyöritykseen. Tiettävästi maan alle ei haluta pelkkiä parkkipaikkoja vaan myös liiketiloja. Kuka vastaa maanalaisten tilojen turvallisuudesta ja huolehtii siitä ettei sinne eksy epämääräisiä levottomasti käyttäytyviä ja turvattomuuden tunnetta aiheuttavia porukoita?

Muutama kuukausi sitten kaikkien valtuustoryhmien allekirjoittamassa sopimuksessa on kohta ilmastonmuutoksen torjunta. Kohdassa on muun muassa seuraavat lauseet:

• Turkuun laaditaan oma ilmasto- ja energiaohjelma ohjaamaan kaupungin päästövähennyksiä ja energiansäästöä.
• Kaupunkiympäristön kehittämisessä tavoitteena on tiivistää ja eheyttää kaupunkirakennetta sekä vähentää liikenteen tarvetta ja energian kulutusta.
• Keskeisiä hankkeita ovat ydinkeskustan kevyen liikenteen kehittäminen sekä päätös joukkoliikenneohjelmasta.

Millä tavalla toriparkin rakentaminen on linjassa mainittujen tavoitteiden kanssa? Millä tavalla toriparkki vähentää liikenteen tarvetta ja energian kulutusta? Miksi uudesta pysäköintilaitoksesta on tullut keskeinen hanke kevyen liikenteen kehittämisen ja joukkoliikenteen tehostamisen sijaan?

Toriparkkia on perusteltu mm. siten, että pysäköintimahdollisuudet lisäävät vetovoimaisuutta. Asun Varissuolla, jossa on paljon pysäköintitilaa, ja haluaisinkin kuulla millä tavalla ne ovat lisänneet Varissuon vetovoimaisuutta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *